Guru Itu Penawar dan Racun



Hai guys.. Sorry lame tak update blog aku nie.. By da way, blog nie memang tak ada sapa nak bace pon.. Tapi syukur la kepada yang rajin datang membaca blog aku nie.. Tak pon yang sudi bukak blog aku nie pon aku da berterima kasih.. Hehehehe..

Ari nie aku nak cakap pasal seorang guru.. Kisah guru yang boleh menjadi penawar kepada kita dan guru jugak boleh menjadi racun pada diri kita.. Alaaaaa... Korang pon tau kan nape guru nie boleh menjadi racun pada kita.. Okey la.. Meh aku cite 1 al-kisah benar yang berlaku di poli aku iaitu pms.. Ini bukan kisah nak mengaibkan orang tue.. Tapi nie kisah tauladan pada kisah sume supaya berhati hati dengan guru yang mengajar kita..

Begini cerita nye.. Kisah nye mengisahkan seorang pelajar bername putera ahmad shamsuddin pelajar diploma pengaturcaraan komputer.. Pelajar semester 5 yang bakal practikal pada semester 6.. Wat pengetahuan korang, di poli kami nie, budak programming wat practical pada sem 6 iaitu sem akhir.. So pendekkan cerita, budak nie ada la berkali kali tak datang ke kelaz pagi sebab wat projek akhir dia berseorangan sehingga tido lewat pagi iaitu lepas subuh.. Ahmad nie sebenarnye seorang yang bodo yang tak pandai membuat website tapi disebabkan ahli kumpulan nye terdiri daripada 3orang perempuan, dan sebenarnye projek nie dalam bentuk system tapi ditukar menjadi website kerane gara gara ahli dia perempuan yang gila duetan so bertambah la payah kerja si ahmad tue.. So ari ari ahmad pikir je macam mana nak wat projek tue sehingga kadang ahmad terpakse wat keje lewat pagi.. Dan di sebabkan dia tido lewat la, dia banyak tak datang ke kelaz dan akhirnya di bar kelaz.. Tapi disini nye aku nak ceritakan kenape aku kate guru itu racun kat poli nie..

Wat pengetahuan korang, peraturan untuk dibar kan budak daripada amik exam, ialah 
First, tak datang kelaz 6 jam -> dapat surat amaran pertama
Second, tak datang kelaz lebih 9 jam -> surat amaran ke2 dikeluarkan dan pelajar haruslah memberi surat tunjuk sebab tidak hadir ke kelaz. 
Surat tunjuk sebab haruslah diberikan kepada Ketua Jabatan aka KJ.. Sekiranye surat tunjuk sebab kita kukuh alasan nye, maka kita akan disingkirkan daripada di bar kelaz.. Dan sebalik nye..

Tapi back to story.. Kes ahmad nie sebenarnye tak datang kelaz da 12 jam.. Memang dia patut dibarkan daripada subjek tue tapi yang menjadi kes nye.. Pensyarah nie tak adil tau.. Budak tak dapat surat amaran ke 2 or pendek kate surat amaran kedua tak dikeluarkan lagi, budak nie da di barkan daripada kelaz tue.. Dan semase ahmad dapat surat amaran ke2, dia diberitahu bahawa dia telah dibarkan daripada subjek tue.. Belum sempat wat pape ahmad dibarkan daripada kelaz tue.. Dan after ahmad wat surat tunjuk sebab, surat dia ditolak kerana name dia sudah dihantar ke unit peperiksa dan tidak boleh ditolak.. Bodo tak pensyarah nie?? Budak tue tak dapat surat amaran ke2, dia da dibar kelaz... Dan paling best tue, aku spy da melanggar undang undang poli, dengan sengaje nye aku check kehadiran budak tue.. Dan ada cerita best, aku jumpe 3 name budak yang lebih 12 jam tapi tak dibar.. Asal?? Aku ada tanye pensyarah tue, dan korang tau ape jawapan dia???

" diorang tue kehadiran dia cukup 80% dan ahmad tak cukup 80%.." 

Tapi kan ahmad ada ceritakan pada aku, pensyarah nie tak barkan budak 3 orang tue sebab dia penakut.. Budak 3 orang tue samseng.. Sebab tue la dia tak puas aty dia balas kat orang laen.. Well nie la aku katekan guru itu racun.. Racun menjahanamkan masa depan seorang pelajar... Aku ada interview seorang pensyarah semase aku tanye dia pasal budak tue.. Dan budak tue name dia tak boleh disingkirkan ke daripada di bar.. Dan jawapan paling sedap aku dapat..

" biasa la kehidupan seorang pelajar, repeat tue perkara biasa.. Alaaaa.. Diorang boleh sesuai kan kehidupan diorang after repeat nie.." 

Well korang, pikir la kate kate pensyarah nie.. Racun seorang pelajar.. Bagus nye diorang nie kan.. Semoga diberi hidayah kepada orang orang nie..



Comments

Popular posts from this blog

Plan Maxis Free Basic Internet

Maxis Free Basic Internet V2

Hilangkan Bau Cili Giling / Cili Boh