4 Telco Pilihan Hati


Assalammualaikum...


Sekarang banyak betul pilihan telco ek. Ada yang untuk bisnes, internet la, biase biase la and banyak lagi. Tapi kali ni aku kongsikan telco yang best sebelum korang nak guna. Tapi telco for internet la. Sekarang kan ramai yang nak guna internet for job la, untuk layan movie la, untuk download la dan macam macam lagi. So sekarang ni aku bagitahu korang telco mane yang terbaik. Tapi semua ni bergantung jugak pada korang nak gune ke tak dan jugak bergantung jugak pada line kat kawasan korang. Jangan beli kalau telco pilihan kat kawasan korang tak okey. Rugi nanti.

1) Maxis Free Basic Internet

Maxis plan nie dah lama ada. cuma plan nie bukan tak best.best jer sebenarnya. Macam aku cakap la kat atas tue. Speed bergantung pada kawasan korang. Kalau 4G, laju la sikit. Cuma la kalau korang topup, korang tak kan dapat pape kouta. Nama pon basic, kalau korang topap, korang still boleh guna internet macam biasa la. Basic internet je. Lagipon aku pon guna telco ni, memang biase biase la.. cume kalau korang nak tengok cerita, korang kene beli plan internet. Aku tak pasti la ada lagi ke tak plan tengah malam rm3 2gb daripada jan 0000 sampai 0700 pagi. Tapi selalunya ada.  Tapi sekarang tak tau la. Sebab aku gune wifi je sekarang. Hehehe.




2) Digi Smart Prepaid

Aku tak penah guna digi. So aku tak tau sangat pasal plan smart prepaid. Tapi apa yang aku tau, telco ni sama seperti maxis plan free basic internet. Bile topap tak dapat pape kouta. Cume kalau korang daftar 3 nombor rakan korang,korang dapat call dan sms sesuka hati korang. Nak lama ke nak kejap ke. Tak ada limit. Tapi beza telco ni bebeza sikit dengan maxis, korang boleh surf youtube kalau korang beli plan internet sosial. Hehe



3) Celcom Magic Sim

Sejak celcom melancarkan sim magic nie, sim ni memang terbaik la. Sebab speed plan ni memang laju. Bergantung pada coverage kat kawasan korang. Mula mula korang beli, korang akan dapat kouta 200mb. Laju tu tak yah cakap la. Memang laju la. Then bile abis je kouta tu, korang still boleh layan youtube. Tapi sangkut sangkut sikit la. Kire okey la. Janji dapat layan jugak kan. Bile korang topap 10ringgit, korang akan dapat kouta 300mb. Sampai bile tu aku tak pasti, sebab aku pakai jugak mase diaorang lancarkan sim ni, tapi tak lame. Sebab aku still setia dengan maxis lagi. Sebabnye dirahsiakan.. hahaha. Tapi kalau korang gune plan ni, memang memuaskan la.



4) UMobile Power Prepaid
Pernah dengar plan ni? Telco ni memang sangat sangat terbaik. Nak tau sebab pe? Bile korang guna plan ni, korang akan dapat 1gb pada permulaan nye la.. guna je la sampai bosan. Banyak tu 1gb korang dapat. Bersyukur beb. Paling syok la, bile korang topap rm10, korang akan dapat 1gb free selame 10hari. Abis 10 hari tapi kouta masih ada, korang kene la topap lagi, sebab korang tak boleh guna lagi if kerdit korang da abis tempoh. Tapi bila korang topap lagi rm10, korang akan dapat 1gb lagi, cuma nye la, kouta yang sebelum nie, korang tak dapat topap lagi. Katakan la before topap ada lagi 300mb, so bile korang topap, korang ada dapat balik topap 1gb. Tapi korang tak dapat 1.3gb. Sebab telco ni da tetapkan rule dia macam tu. So pastikan sebelum kerdit tamat tempoh, pastikan korang abiskan la gune kouta yang diberi tue. Baru korang tak rasa rugi sangat. Hehehe. Plan call and sms, aku tak tau pape. Tapi nampak dari situ, plan umobile memang terbaik la..hehehe

Tapi pape pon, semua ni bergantung pada korang nak guna mane 1. Nak guna celcom ke,digi ke, maxis ke or umobile ke, ikot korang la. Tapi ingat, jangan main beli je tapi tak check coverage kat tempat korang. Kang rugi pulak beli telco tu.. hehe.. kat bawah ni aku sediakan kesimpulan gamba rajah aku dapat daripada forum lowyat..

Comments

Popular posts from this blog

Plan Maxis Free Basic Internet

Maxis Free Basic Internet V2

Pengalaman Menjadi Ahli Geng Kaki Seks