jum berfikir jap

Assalamualaikum

sebelum bob terus kan per bob nak cakap nie..bob nak tanye, korang da jawab salam ke belum nie..yang non muslim jangan jawab la...hehehehhehe..

bob ada 1 soklan..nie memang perlukan otak korang untuk berfikir kejap..hehehe..perah otak dulu sampai otak betol betol da yakin boleh jawab tau..

Ape korang nak wat ape bile korang nampak makhluk Allah s.w.t sedang sakit tak kira la same ada sakit kerane kene langgar ke kene racun yang boleh berjangkit pada kite ke..tak kira la..kalu korang jumpe makhluk Allah s.w.t tue,aper korang nak buat??

bob saje tanye soklan nie sebab bob nak bukak sikit fikiran sume orang..sebenarnye bob sangat marah dengan seorang hamba Allah nie..tapi dia bukan beragama Islam pon..tapi bob cakap dia hamba Allah sebab dia jugak ciptaan Allah jugak kan..so tak salah kan bob cakap macam tue..

ape yang bob marah sangat dengan dia nie sebenarnye macam nie...dia ada bela ayam dan kami jugak ada bela ayam..dulu ayam rumah bob nie penah jugak datang umah dia nie..tapi tue cite dulu la..

so nak jadikan cite nye...pagi tadi ada ayam dia yang sakit kene racun..tak tau la kene racun kat ner..lepas tue dia takot agaknye ayam dia yang laen mati sebab kene racun so dia pon anta la ayam umah bob nie..tau kenape dia anta ayam dia tue kat umah bob event that ayam tue dia yang punye??

cam nie..dia anta ayam tue kat umah bob sebab dia kate ayam tue ayam umah bob..seriusly ayam tue bukan umah bob punye..bulu ayam tue pon laen dari ayam ayam umah bob..tapi bende nie belaku time pagi tadi mase bob tengah tido..so tak boleh nak kate pe la kan..

abah mak buat 1 keputusan nak letak ayam tue kat bawah pokok quwini..sebab bagi dia teduh.tapi mak abah tak alaskan pon ayam tue dengan kertas ke kayu ke ape..tapi mak abah bob letak je ayam tue kat bawah pokok tue..

lupe nak cakap..ayam tue masih idup...and badan dia tak boleh gerak sangat..macam orang lumpuh la..lumpuh kat tangan and kaki..macam tue la gak ayam tue..

so agaknye ari da nak malam,ayam tue pon gerakkan badan dia pergi ke pagar...nak balek ke reban dia la..tapi nak wat camner..dia tak boleh gerak sangat...so lepas maghrib,ari pon ujan la..and bob lupe nak tutup pagar so bob pergi la tutup pagar and pegi kunci pagar teros..mase bob nak tutup tue bob tengok ayam tue macam nages je..cian tau bob tengok..so bob tanye la mak bob nak letak ayam nie kat ne..mak bob cakap letak la kat bawah pokok tue..bob pikir 2 ke 3 kali sebelum nak letak ayam tue...

so bob pon letak ayam tue dekat dekat dengan pagar gak..atas simen..sebab kalu letak atas tanah,takot semut lak gigit dia..so bob pon letak la.pas tue, bob teros kunci pagar..tak sampai berape minit tue,,ari ujan..bob teringat kat ayam tue..ayam tue conform basah..so bob pon wat atap untuk dia..nak elakkan dia dari kene ujan..sampai sekarang dia ada kat luar..

nak jadikan cite nye..event that bob tau ayam tue kene racun..tak tau la betol betol sakit sebab kene racun ke ape..tapi tadi bob tak ada 1 pon perasaan jijik mase angkat ayam tue..kalu ayam tue ada selseme burung pon tadi..bob tak kesah..janji bob ada bantu ayam tue..pe niat bob tue rahsia..tapi kalu di takdirkan Allah bob meninggal sebab selseme burung tue..bob redha..sebab pe dalam otak bob nie,cume nak bantu ayam tue je..bob bagitau nie bukan sebab bob nak menunjuk nunjuk yang bob nie baek ati ke ape..tapi bob bagitau nie sebab bob nak bukak minda korang terhadap makhluk Allah yang SAKIT di sebabkan musibah yang ditimpe nye...

dan moral pe yang bob nak sampai kan rase nye korang dapat tangkap dan jadikan nie 1 keinsafan terhadap makhluk Allah yang sedang KESAKITAN..


nie la keadaan ayam tue..masih idup lagi..and mase nie ujan tengah lebat..


Comments

owner : Lynn said…
bob, u're such a good boy. kesian sgt tgk ayam tu, sy xminat ayam sbb takut tp bila tgk ayam tu lemah mcm tu, sgt kesian ok, dia binatang..kita x tau sakit dia apa, kt belah mana yg sakit.. kesiannya...
mr bob said…
klu ikotkan bob memang tkot gak dengan ayam nie..tapi kan bob nie pntg tgk org ke binatang ke susah..bia kite tolong tue dgn aty yg ikhlas..nnt bru kite puas...btol tak??
♛RaRa♛ said…
baguslah kalau tindakan awak begitu...:) masih mempunyai sikap murni dalam diri bob,saya tengokk pon kesian sangat :( dulu pon pernah bela ayam tapi ayam katik..kalau saya tuan ayam tuh,saya sedih n xkan biar ayam saya macam tuh ,sebab kita dah bela mesti sayang n jaga elok2 kan :)
mr bob said…
bob sokong sangat pe yang rara katekan tue..sebab bagi bob,haiwan pon ada gak perasaan macam kite..kalu dengan ayam sakit tue kite pandang rase takot,abis kalu kite kene HIV ke,orang pandang kite pon rase takot gak tau..setiap pe yang kite wat sumenye ada balasan..btol tak
L-ya said…
Good job mr bob :) sy takut ngan ayam sbb kuku dye hehe tp org yg buat mcm tu mmg x brtggungjwb, main lepas je, plg kurang pun try la slamatkan. Sian ayam tu dpt owner camtu.
mr bob said…
hehehehe..bob memang tau tue...ramai gurl yang takot ayam sebab tue...hehehehe..thanx l-ya

Popular posts from this blog

Plan Maxis Free Basic Internet

Maxis Free Basic Internet V2

Hilangkan Bau Cili Giling / Cili Boh